DAF Museum start indrukwekkende tentoonstelling
Design met ‘Artificial Intelligence – Verleden & Toekomst’
In een geheel nieuwe thematentoonstelling laat het DAF Museum zien welke rol kunstmatige intelligentie speelt bij het vormgeven van toekomstige auto- en truckgeneraties. En tegelijkertijd bieden de nieuwste technologieën ook prachtige mogelijkheden om ontwerpen uit het verleden tot leven te brengen. Of zelfs in een eigentijds jasje te steken. ‘Design with AI – Heritage & Horizons’ ofwel ‘Design met AI – Verleden & Toekomst’ is nog tot en met april 2026 te zien in het DAF Museum in Eindhoven.
Willem van den Brink is DAF’s eigen ontwerper die in de jaren vijftig DAF’s eerste personenwagen vormgeeft, die in 1958 op de RAI onder grote publieke tentoonstelling onthuld wordt. In de jaren zestig tekent hij ook de bij kenners bekende 2600 en 2800 vrachtwagens. Daar waar DAF voor de ontwerpen van haar personenwagens dan al de hulp inroept van een gerenommeerde Italiaanse design-studio (Michelotti), gebeurt dat voor de vrachtwagens pas in 1981. De eveneens vermaarde Italiaanse designer Giorgetto Giugiaro wordt dan door DAF gevraagd te werken aan een ontwerp voor een nieuw te ontwikkelen truck voor de lange afstand. Giugiaro is bekend van iconische personenwagens als de Fiat Panda, de Volkswagen Golf en de Lotus Esprit.
Een nieuwe maatstaf in binnenruimte
DAF Trucks groeit en vindt het belangrijk een eigen designstudio in te richten. De onlangs overleden John de Vries is de eerste die er de leiding heeft. In het nieuwe DAF Design Centrum bouwt hij met een team van getalenteerde ontwerpers verder op de eerste schetsen van Giugiaro. Het resultaat is de DAF 95, die in 1987 wordt geïntroduceerd en opvalt door een ongekende binnenruimte. De truck wordt uitgeroepen tot ‘International Truck of the Year 1988’ en krijgt in 1994 zelfs een nog grotere cabine met een nog hoger dak – de Super Space Cab. De basis wordt gelegd voor de toonaangevende reputatie die DAF tot op de dag van vandaag heeft op het gebied van chauffeurscomfort.
‘Premium image’
John de Vries wordt in 1992 opgevolgd door Bertrand Janssen, die een prachtige eenheid in de ontwerpen van de verschillende truckmodellen uit het gamma ontwerpt; van de lichte en middelzware distributievoertuigen tot aan de vrachtwagens voor de lange afstand. Hij is verantwoordelijk voor het krachtige design van de nieuwe CF-serie voor nationale distributie en specifieke toepassingen, terwijl hij tegelijkertijd opnieuw enorme stappen zet qua interieurdesign, waarmee DAF de chauffeur steeds meer voor zich wint.
In 2002 neemt Bart van Lotringen het roer binnen het DAF Design Centrum over. Het breidt het ‘premium image’ van DAF verder uit met als belangrijkste wapenfeit het ontwerp van de huidige Nieuwe Generatie DAF-modellen. Die voldoen als eerste op de markt aan de nieuwe norm voor voertuigafmetingen in Europa, met belangrijke voordelen op het gebied van aerodynamica en efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort.
Het is met name in deze laatste ontwerpperiode dat ‘artificial intelligence’ ofwel ‘kunstmatige intelligente’ zijn intrede doet. “Computers en software nemen taken over waarvoor eerder menselijke intelligentie nodig was”, vat Bart van Lotringen, tevens curator van de tentoonstelling, samen. “Op basis van beelden en beschrijvingen die wij invoeren, komen die met voorstellen, die ons, ontwerpers, assisteren. Door de opdrachten zo precies en gedetailleerd mogelijk in te voeren, komen resultaten steeds dichter in de buurt van wat de ontwerper voor ogen heeft.”
Verleden vertaald naar het heden
‘Artificial Intelligence’ biedt studio’s als het DAF Design Center de mogelijkheid om in korte tijd veel meer ontwerpvarianten te ontwikkelen, te vergelijken en evalueren. “Daarnaast zijn we nu in staat om beelden – zowel stilstaand als bewegend – bijna letterlijk leven in te blazen”, aldus Bart van Lotringen. “In deze speciale tentoonstelling zetten we illustraties van meester-illustrator Charles Burki – die in de jaren vijftig en zestig het promotionele materiaal voor DAF tekende – om in bewegend beeld. Daarnaast laten we voorbeelden zien van hoe vermaarde ontwerpen van toen omgezet kunnen worden naar het nu. De eerste DAF personenwagen, de DAF Kini strandauto van 1967 voor de koninklijke familie – hoe zouden die er uitzien als we die vandaag zouden moeten vormgeven?”
Verbinden van verleden, heden en toekomst
Natuurlijk wordt in de tentoonstelling ‘Design met ‘Artificial Intelligence’ – Verleden en Toekomst’ ook vooruit gekeken. “We laten Eric Stoddard aan het woord, oprichter van de Cardesign Academy, om te delen hoe kunstmatige intelligentie kan worden ingezet in de vele fases van het ontwerpproces”, vervolgt Bart van Lotringen. “Daarnaast is er ook werk van mijn collega Dan Darancou van Peterbilt trucks, die schetsen van trucks en transporttoepassingen voor de verre toekomst laat zien om een idee te geven van hoe die er dan uit kunnen komen te zien. Kunstmatige intelligentie maakt een enorme ontwikkeling door met een enorme impact op ons als automotive designers. De tijdelijke tentoonstelling in het DAF Museum geeft daar een goed beeld van. Door verleden, heden en toekomst met elkaar te verbinden.”
De tentoonstelling ‘Design met ‘Artificial Intelligence’ – Verleden en Toekomst’ is van 1 november 2025 tot en met 30 april 2026 dagelijks te bezoeken (met uitzondering van de maandagen en de kerstdagen) van 10.00 tot 17.00 uur.