• vrijdag 31 maart 2023
  • DAF Museum

Laatste Weekend van de TATRA tentoonstelling

Na zondag 2 april gaan de voertuigen weer terug naar Tsjechië. Heb jij de tentoonstelling al bezocht?

Het Tsjechische automerk TATRA bestaat dit jaar 125 jaar en is momenteel producent van bijzondere vrachtauto’s die bekend zijn door de speciale aandrijftechniek met unieke off-road kwaliteiten. DAF heeft al jaren een samenwerking met TATRA en levert onder meer motoren en cabines aan TATRA, daarnaast werken DAF en TATRA samen op het gebied van aandrijftechniek.

DAF-museum-Tatra-voorstelling
De TATRA T813 uit 1968 met luchtgekoelde V12 dieselmotor.

Rijke geschiedenis, ook met personenauto’s.

TATRA heeft een rijke geschiedenis en heeft tot in de jaren ’90 ook hele bijzondere personenauto’s geproduceerd. De modellen hadden allemaal speciale techniek, vooral de personenauto’s met de grote luchtgekoelde V8 motoren achterin zijn wereldberoemd.

Het 125-jarig bestaan van TATRA, de jarenlange samenwerking met DAF, de rijke historie en de bijzondere techniek zijn voor het DAF Museum genoeg redenen om een tentoonstelling aan TATRA te wijden. Tsjechië is tot 1 januari 2023 voorzitter van de Europese Unie en dat is een extra reden om juist in deze periode aandacht te schenken aan dit Tsjechische automerk.

Unieke TATRA-personenauto’s en vrachtauto’s in het DAF Museum.

Het DAF Museum heeft in samenwerking met de fabrikant TATRA, maar ook met het TATRA Fabrieksmuseum en het Technisch Museum uit KopÅ™ivnice (Tsjechië) een collectie voertuigen (personenauto’s, vrachtauto’ en schaalmodellen) naar Eindhoven gehaald die werkelijk uniek te noemen is.

De TATRA-tentoonstelling zal een half jaar (dus tot en met 2 april 2023) in het DAF Museum te zien zijn. De TATRA-tentoonstelling is aanvullend op de DAF’s personenauto’s, vrachtauto’s, schaalmodellen en memorabilia, die een vaste plek hebben in het DAF Museum.

Het DAF Museum heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd en is uitgebreid en vernieuwd. Met 7000 m2 tentoonstellingsoppervlakte is het DAF Museum een ruim opgezet museum en beschikt over allerlei faciliteiten, zoals een Daffetaria, een Dorpsplein, een Taveerne en een Filmtheater.