DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. U kunt uw toestemming op elk moment intrekken. Ga voor meer informatie naar onze Cookieverklaring.
DAF Museum vrijwilligers

DAF-hart klopt als nooit tevoren

Vrijwilligers trots op hun vernieuwde DAF-museum

 

Apetrots zijn ze, de vrijwilligers van het vernieuwde DAF-museum. Het museum telt er meer dan 160. Ze hebben ieder hun eigen taken. Huub Boesten is een van de rondleiders. ,,In het Nederlands, Engels en Frans”, vertelt hij. De gidsen nemen hun eigen ervaringen mee in de verhalen die ze de bezoekers voorschotelen. Boesten werkte bij DAF in de elektronica, de draadbomen voor cabines en chassis. ,,Halverwege de jaren 80 was elektronica nieuw voor DAF, dat vooral een staalbedrijf was. Het was pionieren.”

 

De Smidse

Bij een rondleiding in het museum is de Smidse het logische startpunt. Deze werkplaats ademt de sfeer van het beginjaar 1928 toen de gebroeders Van Doorne hun bedrijf startten met de fabricage van onder meer fietsenrekken voor Philips. Het is nu de pleisterplek van oud-DAF’ers die zich bezighouden met onderhoud en restauratie van het oude materieel. In een blauwe werkjas voorzien van hun naam en DAF-logo lijken ze levend onderdeel van de historie. 

 

DAF Museum vrijwilliger

Rondleider Huub Boesten in de Smidse

De rondleidingsroute volgt chronologisch de geschiedenis van DAF. Een van de eerste in 1932 geproduceerde aanhangwagens is uit het depot gehaald om de reeks van voertuigen tot en met nu aan te voeren. De eerste vrachtwagens – nog zonder cabine – passeren, de militaire voertuigen van na de Tweede Wereldoorlog en de eerste trucks voor internationaal transport met nog spartaanse slaapcabines. De eerste personenauto en de eerste vuilniswagen ontbreken niet, evenals de rallywagens voor Parijs-Dakar. 

Hall of Fame

In het nieuwe gedeelte van het DAF-Museum is een ‘Hall of Fame’ ingericht met de DAF-vrachtwagens uit de recente geschiedenis. De nieuwe motoren die DAF daarvoor ontwikkelde, hebben daar ook een ereplaats.

DAF Museum PACCAR wing

 

De motoren waren heel vroeger het werkgebied van Wim Stolk. De 84-jarige vrijwilliger diende bijna veertig jaar bij DAF. ,,Ik was automonteur in Amsterdam. Daar was geen huis te krijgen. Ik zocht in Eindhoven een huis en klopte bij DAF aan, voor een baan in de autofabriek in Born. Later ben ik in Eindhoven gaan werken, op de afdeling motoren fabricage voorbereiding. Wat me is bijgebleven? We waren de eerste met motoren op basis van cross flow technologie. Die zorgden voor meer pk’s.”

 

Schaalmodellen

De historie van DAF wordt ook prominent op kleine schaal verbeeld. Vrijwilliger Jan de Zwaan toont trots de vitrine met 120 schaalmodellen. Ze staan voor alle verschillende voertuigen die DAF maakte. Voertuigen waar geen model van voorhanden was zoals de aanhangwagens zijn met een 3D-printer gefabriceerd door enkele modelbouwers onder de DAF-vrijwilligers. ,,Op basis van tekeningen uit het archief. Hub van Doorne zelf zou hebben gesmuld van dit soort dingen”, zegt De Zwaan vergenoegd.

DAF Museum vrijwilliger

Jan de Zwaan bij de vitrine met schaalmodellen

 
DAF vrijwilliger

Fons Driesen bij de gerestaureerde Vipre-bus

Restauratiewerkplaats

In de werkplaats wordt Fons Driesen (80) aangewezen als woordvoerder van het team van tien mensen achter de restauratie van de Vipre-bus, het pronkstuk van het museum. Met Vipre - Vervoer Industrieel Personeel Regio Eindhoven - werden werknemers van Philips en DAF tot in de verre omtrek naar de fabrieken vervoerd. DAF maakte de onderbouw met chassis en wielen van de bus. Een in beroerde staat verkerend exemplaar uit 1956 is door de vrijwilligers in 4,5 jaar tijd piekfijn opgeknapt.

Driesen: ,,De bus is helemaal gestript. De constructie van het framewerk hebben we gerestaureerd. De flanken zijn opnieuw opgebouwd met aluminium platen die zijn gelijmd.” De voormalige DAF’ers keken de kunst af bij VDL, dat een handje toestak. ,,Bij DAF werkten we aan trucks en personenauto’s. Maar dit was bussenbouw”, zegt Driesen met een lach. Het team zorgde ook voor het nieuwe interieur van de bus. Zelfs voor het opnieuw bekleden van de stoelen had het een eigen specialist. 


Verzamelaars

In Eindhoven en omgeving leeft DAF enorm. Vrijwilligster Miep Vossen ontfermt zich één dag per week over DAF-spullen van verzamelaars en vrijwilligers die soms wekelijks worden aangeboden. Vaak zijn het schenkingen uit erfenissen. Bijzondere items krijgen een plek in de vitrines vol memorabilia, zoals aanstekers, sleutelhangers en klokjes die medewerkers die een jubileum vierden cadeau kregen.

Het DAF-hart van deze vrijwilligers klopt als nooit tevoren: “De opening van het vernieuwde museum was een hele grote mijlpaal”.

 

DAF Museum vrijwilliger

Miep Vossen bij de vitrines vol DAF memorabilia

Vrijwilligers DAF Museum

Vrijwilliger worden in het DAF Museum?

Klik hier voor alle functies