DAF respecteert uw privacy. Wij gebruiken cookies voor diverse doeleinden, zoals websitefunctionaliteit, het verbeteren van uw ervaring met onze website, het creëren van integratie met sociale media en het helpen targeten van marketingactiviteiten binnen en buiten onze website. Door uw bezoek op onze website voort te zetten, stemt u in met ons gebruik van cookies. Als u echter uw cookievoorkeuren wilt aanpassen, klikt u hieronder op 'Instellingen wijzigen'. U kunt uw toestemming op elk moment intrekken. Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring.
DAF-CF-Hybrid-main-press-release-iaa

Hybride Elektrische Voertuigen

Het beste van twee werelden

 

HEV ofwel Hybride Elektrische Voertuigen – ze combineren het beste van twee werelden: volledig elektrisch rijden in stedelijke gebieden en op schone dieseltechnologie daarbuiten. DAF doet ervaring op met deze veelbelovende technologie, die als belangrijk voordeel heeft dat deze naadloos in te passen valt in elke inzet.

 

 
DAF-CF-Hybrid-Driveline

DAF CF Hybrid

De DAF CF Hybrid Innovation trucks die momenteel in een veldtest rijden, zijn uitgerust met een 10,8 liter PACCAR MX-11-dieselmotor (tot 330 kW/450 pk) en een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk), geïntegreerd met een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen. De elektromotor wordt gevoed door een 85 kWh batterijpakket, dat wordt opgeladen tijdens het rijden op de dieselmotor. Wanneer de batterij volledig is opgeladen heeft de truck - afhankelijk van het gewicht - een volledig elektrisch bereik van ongeveer 50 kilometer, ruim voldoende om stedelijke gebieden mee in en uit te rijden.

Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de schone en efficiënte PACCAR MX-11-dieselmotor, die een grote actieradius biedt. Energie die wordt geregenereerd bij het gebruik van de motorrem en Down Hill Speed Control, wordt door de elektromotor gebruikt bij de ondersteuning van de dieselmotor. Dat betekent ook extra voordeel voor het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot als er op de dieselmotor gereden wordt.

 
DAF CF Hybrid-Innovation Truck

DAF start veldtest met CF Hybrid

Marcel Pater (Peter Appel Transport): “Samen met onze opdrachtgever Albert Heijn kijken we voortdurend naar mogelijkheden om onze CO₂-footprint verder te verbeteren. In de steden rijden wij met de DAF CF Hybrid volledig elektrisch en door de aanwezigheid van de dieselmotor zijn ook ritten tussen de verschillende distributiecentra in binnen- en buitenland geen enkel probleem.”

Lees meer
 

Voldoen aan strengere emissievoorschriften

Hybride oplossingen stellen ondernemers ook in staat om te voldoen aan steeds strengere emissievoorschriften. Vanaf 2025 zijn in diverse Europese steden alleen commerciële voertuigen zonder uitstoot toegestaan in stadscentra. Voor zware en middelzware trucks die het grootste deel van hun kilometers buiten de bebouwde kom rijden, is hybride technologie de perfecte oplossing voor deze beperking. De volledig elektrische aandrijving zorgt voor een uitstoot van nul in stedelijke centra, terwijl schone dieseltechnologie een maximale actieradius en flexibiliteit biedt buiten steden.

DAF-CF-Hybrid-Ghostview
 
DAF CF Hybrid

DAF heeft een lange staat van dienst op het gebied van hybride technologie.

 In 2010 hebben we de LF Hybrid ontwikkeld met een volledig elektrische actieradius van 2 kilometer. Onze experimentele XF Hybrid is in 2012 ontwikkeld en kon 1,5 kilometer volledig elektrisch rijden. De DAF Convenient, vernoemd naar een EU-gefinancierd project uit 2016, was een hybride testvoertuig dat een lager brandstofverbruik en een volledig elektrische actieradius van 3 tot 6 kilometer behaalde. In 2017 produceerde het EcoChamps-project van de EU een hybride voertuig met een lager brandstofverbruik en een volledig elektrische actieradius van 10 kilometer tegen lagere kosten en met een lager gewicht.

 
 
John-Kessels-3-rond

“Toen we een aantal jaren geleden begonnen met de ontwikkelingen van elektrische en hybride voertuigen, werd duidelijk dat er veel afstemming nodig was met grote groepen collega´s die allemaal verantwoordelijk zijn voor een specifiek onderdeel of systeem,” vertelt John. “Zo moet er bijvoorbeeld opnieuw gekeken worden naar de driveability van de truck, want de elektrische truck moet net zo lekker rijden als een normale DAF. Ik ben degene die alle technische eisen en randvoorwaarden bij elkaar brengt en op elkaar afstemt.”

John Kessels

Project Manager van de hybride en elektrische aandrijflijnen 

Lees meer
 
 
 
 

Gerelateerde informatie