Collectie

DAF Museum historie Een bezoek aan het DAF Museum betekent een rondgang door de tijd, langs het historische erfgoed van Doorne's Aanhangwagen Fabriek. Dit vanaf de oprichting van het bedrijf door de gebroeders Hub en Wim van Doorne tot en met de modernste vrachtwagens die in de Eindhovense DAF fabrieken van de band komen.
 

De rondgang begint op de plaats waar de gebroeders van Doorne hun eerste werkplaats ter beschikking kregen. De werkplaats was in feite een grote smidse die geheel gerestaureerd is en laat zien welke gereedschappen toen gebruikt werden. 

De geschiedenis van de DAF personenwagen voert langs een keur van historische voertuigen met volop aandacht voor de revolutionaire aandrijving van DAF, de Variomatic, in de volksmond "het pientere pookje" genoemd. 

Opengewerkte modellen op de componentengalerij tonen de vele mogelijkheden van de traploze aandrijving, die heden ten dage wereldwijd wordt toegepast. 

DAF personenwagens

DAF personenwagens

DAF personenwagens presteerden in de loop der jaren ook in de autosport. In het museum zijn daarvan unieke exemplaren te bezichtigen. De DAF 55 waarmee o.a. Rob Slotemaker in 1968 de barre Londen-Sydney Marathon voltooide. Een huzarenstukje dat 25 jaar later, in 1993 werd herhaald. Tevens zijn er racewagens te bewonderen met Variomatic.

Daarnaast zijn er veel prototypes te vinden van auto´s die nooit in productie zijn genomen, zoals de koninklijke strandauto, die door Michelotti werd ontworpen op basis van een DAF 32 en als strandwagen dienst deed in Porte Ercole. En niet te vergeten de door Hub van Doorne thuis gebouwde “rijdende regenjas”, een driewieler die thuis in de gang gestald kon worden.

DAF Museum

Vrachtwagens

Vrachtwagens

Uit de rijke collectie van het DAF Museum staan altijd zo´n 40 vrachtwagens tentoongesteld. Vanaf een van de eerste vrachtwagens uit 1949 tot en met de trucks van nu.

Centraal staan natuurlijk de trucks van toen: vrachtauto´s, bussen en speciale voertuigen zoals legertrucks, brandweerwagens, een betonmixer en een takelwagen. En voor de rallyliefhebber staat permanent een aantal van de roemruchte mastodonten tentoongesteld waarmee Jan de Rooy aan de rally Parijs-Dakar deelnam.

DAF Museum De Rooij

DAF Siluro

DAF Siluro

Het DAF Museum is in het bezit van DAF Siluro, een aanwinst van formaat. Het op basis van de DAF 55 gebouwde showmodel, dat luistert naar de naam ‘Siluro’ heeft een ereplaats gekregen in het Museum. ‘Siluro‘ staat in het Italiaans voor torpedo.
De ranke, door de Italiaanse meesterstilist Giovanni Michelotti op eigen initiatief ontworpen en gebouwde coupé was 37 jaar geleden een trendsettend voorbeeld van elegant autodesign. De zilverkleurige coupé was de eerste echte wigvormige auto: voor zeer laag en naar achter hoog oplopend. De geraffineerde zilvergrijze tweezits coupé, die evenals alle DAF’s 55 is uitgerust met een 1.108 cc viercilinder motor en de unieke traploze automatische Variomatic transmissie is sinds de tentoonstelling in Genève in 1968 nooit meer aan het publiek getoond.

De ‘Siluro’ was de lieveling van Michelotti en werd dan ook door hem bewaard totdat hij vrij plotseling overleed en de auto bij zijn zoon in de tuin kwam te staan. Zwaar verwaarloosd werd de auto, waarvan niet veel over was een aantal jaren geleden verkocht aan een handelaar in Duitsland, die de auto aan het DAF Museum aanbood. Gesteund door de sponsoren van het DAF Museum werd de coupé aangekocht en weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht.

Na enkele jaren minutieus restauratiewerk verkeert de DAF 55 ‘Siluro’ van Michelotti nu weer in de staat zoals hij 37 jaar geleden was toen hij vertoond werd in Genève. Met een gave carrosserie, gerepareerde op maat gemaakte kuipstoelen, verchroomde handvervaardigde carrosserie- ornamenten en het unieke tweespaak Nardi sportstuur, dat voorzien moest worden van een nieuwe houten rand.

Alleen dit unieke voertuig is al een reisje naar het DAF Museum waard!

DAF Siluro

Het DAF Museum is in het bezit van DAF Siluro, een aanwinst van formaat. Het op basis van de DAF 55 gebouwde showmodel, dat luistert naar de naam ‘Siluro’ heeft een ereplaats gekregen in het Museum. ‘Siluro‘ staat in het Italiaans voor torpedo.
De ranke, door de Italiaanse meesterstilist Giovanni Michelotti op eigen initiatief ontworpen en gebouwde coupé was 37 jaar geleden een trendsettend voorbeeld van elegant autodesign. De zilverkleurige coupé was de eerste echte wigvormige auto: voor zeer laag en naar achter hoog oplopend. De geraffineerde zilvergrijze tweezits coupé, die evenals alle DAF’s 55 is uitgerust met een 1.108 cc viercilinder motor en de unieke traploze automatische Variomatic transmissie is sinds de tentoonstelling in Genève in 1968 nooit meer aan het publiek getoond.

De ‘Siluro’ was de lieveling van Michelotti en werd dan ook door hem bewaard totdat hij vrij plotseling overleed en de auto bij zijn zoon in de tuin kwam te staan. Zwaar verwaarloosd werd de auto, waarvan niet veel over was een aantal jaren geleden verkocht aan een handelaar in Duitsland, die de auto aan het DAF Museum aanbood. Gesteund door de sponsoren van het DAF Museum werd de coupé aangekocht en weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht.

Na enkele jaren minutieus restauratiewerk verkeert de DAF 55 ‘Siluro’ van Michelotti nu weer in de staat zoals hij 37 jaar geleden was toen hij vertoond werd in Genève. Met een gave carrosserie, gerepareerde op maat gemaakte kuipstoelen, verchroomde handvervaardigde carrosserie- ornamenten en het unieke tweespaak Nardi sportstuur, dat voorzien moest worden van een nieuwe houten rand.

Alleen dit unieke voertuig is al een reisje naar het DAF Museum waard!

Deel deze pagina

Wij nodigen u uit deze pagina te delen.

Deze site gebruikt cookies

DAF gebruikt cookies om het functioneren van deze website te verbeteren en om de beste service aan u te leveren. Daarnaast maken we gebruik van Google Analytics om uw bezoek aan onze website anoniem te analyseren. DAF's cookies zijn volledig veilig, maar wanneer u dat wenst, kunt u de cookie-instellingen in uw browser te allen tijde wijzigen.