De geschiedenis van DAF gaat terug tot 1928, toen de broers Hub en Wim van Doorne de basis legden voor wat vandaag de dag DAF Trucks is. Wat begon als een kleine machinefabriek en smederij, ontwikkelde zich tot de snelst groeiende truckproducent van Europa.
Alle afbeeldingen zijn in lage en hoge resolutie beschikbaar en vallen onder onze disclaimer.
1928 - Oprichting
Hub van Doorne richt zijn eigen bedrijf op, met financiële steun van ...
Hub van Doorne richt zijn eigen bedrijf op, met financiële steun van ...
Hub van Doorne richt zijn eigen bedrijf op, met financiële steun van de heer Huenges, directeur en eigenaar van de Brouwerij en IJsfabriek Coolen: de "Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting" was een feit.
Er wordt besloten aanhangwagens en opleggers te gaan maken...
Er wordt besloten aanhangwagens en opleggers te gaan maken. De naam van het bedrijf wordt gewijzigd in ‘Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V.’, afgekort D.A.F.
Er worden diverse revolutionaire constructies voor ...
Er worden diverse revolutionaire constructies voor aanhangwagens ontworpen, zoals een lichtgewicht chassis, een systeem voor het automatisch aankoppelen van opleggers en een remsysteem.
Samen met artillerie-officier Van der Trappen van het Nederlandse ...
Samen met artillerie-officier Van der Trappen van het Nederlandse leger ontwikkelt Hub van Doorne de TRADO-constructie, waarbij een enkel aangedreven achteras werd omgebouwd tot dubbel aangedreven tandemas. Veel legervoertuigen met 4x2-chassis worden gemoderniseerd met de TRADO-as.
1936 DAF Losser
De naam "Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek" wordt...
De naam "Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek" wordt gewijzigd in "Van Doorne’s Automobiel Fabriek".
1949 DAF chassis
DAF vervaardigt een autobuschassis met uitschuifmotor...
DAF vervaardigt een autobuschassis met uitschuifmotor.
DAF presenteert haar eerste twee truckchassis aan de pers...
DAF presenteert haar eerste twee truckchassis aan de pers: de A-30 (3 ton) en de A-50 (5 ton). De voertuigen worden gekenmerkt door een grille met zeven chroomstrips en vormen de basis voor trucks met frontstuurcabine (cabine boven de motor).
De nieuwe truckfabriek van DAF wordt geopend...
De nieuwe truckfabriek van DAF wordt geopend. De nieuwe fabriek is gelegen aan de Geldropseweg in Eindhoven en zorgt ervoor dat de productie kan worden verhoogd naar 10 tot 12 trucks per week.
1951 DAF A30 A50 A60
1951 - Grote lergerorders
Grote legerorders voor 4x4- en 6x4-trucks leiden tot de ontwikkeling...
Grote legerorders voor 4x4- en 6x4-trucks leiden tot de ontwikkeling...
Grote legerorders voor 4x4- en 6x4-trucks leiden tot de ontwikkeling van diverse nieuwe voertuigen zoals de YA318, een 6x4-legertruck.
In 1952 wordt de YA126, een multifunctionele 4x4-legertruck...
In 1952 wordt de YA126, een multifunctionele 4x4-legertruck, in serieproductie genomen.
Een 6x6-legertruck, voorzien van een unieke transmissie...
YA328, een 6x6-legertruck, voorzien van een unieke transmissie met H-aandrijving. Ieder wiel heeft zijn eigen aandrijfas. Deze aandrijfassen bevinden zich aan de zijkanten van het voertuig en lopen parallel aan de chassislangsliggers.
Lancering van de 1100/1300-serie en 1500-serie...
Lancering van de 1100/1300-serie en 1500-serie. De grille heeft nu nog zes chroomstrips
Op 3 mei wordt in aanwezigheid van alle 2.500 werknemers...
Op 3 mei wordt in aanwezigheid van alle 2.500 werknemers het tienduizendste truckchassis afgeleverd.
DAF opent een motorenfabriek, waar onder licentie motoren ...
DAF opent een motorenfabriek, waar onder licentie motoren van Leyland worden geproduceerd. Hieruit ontwikkelt DAF later haar eigen motoren. Aanvankelijk bedraagt de productiecapaciteit vier motoren per uur.
DAF presenteert een nieuwe serie chassis voor zware trucks...
DAF presenteert een nieuwe serie chassis voor zware trucks, de 2000-serie, met een 11,1-liter Leyland-motor, door DAF gebouwd. De achteras heeft een draagvermogen van 10 ton, wat voor die tijd uniek was.
Om aan de vraag van specifieke marktsegmenten te kunnen voldoen...
Om aan de vraag van specifieke marktsegmenten te kunnen voldoen, wordt een chassis met torpedofront gelanceerd (12- en 15-serie).